dinsdag 25 oktober 2011

Glasvezel

Er is besloten om ons hele dorp te voorzien van glasvezel voor nog beter, nog sneller, nog weet ik veel-er internet en tv. Ach, het zal wel, denk ik dan. Maar goed, genoeg mensen meldden zich aan en nu zijn er dus al een tijdje een heel aantal chocoladekleurige mannen bezig om alle straten open te gooien, kabeltjes te leggen en de straten weer dicht te doen. In razendsnel tempo gebeurd dit en ze werken echt hard! Om 7 uur zijn ze al volop aan het werk en dat gaat de hele dag door. Ja, het maakt herrie en ik hoor genoeg gemopper van mensen die in ons kraakschone dorpje niet willen dat er zandkorreltjes op de stoep blijven liggen, van mensen die het vervelend vinden dat er steeds weer ergens een straat open ligt enzo. Maar eerlijk gezegd heb ik eigenlijk alleen maar respect voor deze mannen. Ze spreken amper Nederlands, of zelfs helemaal niet. Ik stel me zo voor dat ze voor deze enorme megaklus uit een Zuid-Europees/Noord-Afrikaans (ofzo, het zijn iig geen Polen of andere Oost-Europeanen) land zijn gehaald, vrouw en kinders achterlatend om geld te verdienen door kabeltjes in de grond te stoppen voor mensen die al snel internet hebben en een breedbeeld tv. Terwijl ze zelf misschien niet eens de rekening voor elektriciteit kunnen betalen en al helemaal geen tv of computer hebben. Hoe moeten die mannen zich wel niet voelen als ze normaalgesproken een heerlijk klimaatje hebben en nu moeten bikkelen in onze Hollandse herfst?

Misschien sloeg mijn fantasie wel op hol hoor, ik weet het niet. Maar ik heb gewoon bewondering voor deze mannen die keurig "Goedemorgen"-met accent zeiden toen ik vanmorgen de deur uitliep om Rebecca en Rosalinde naar school en peuterspeelzaal te brengen. Ze legden gauw een houten plaat over de greppel, zodat we niet hoefden te springen. En ze werkten hard!Petje af! Dus kwam het in me op om mijn waardering om te zetten in een daad. Ik keek wat ik nog in de diepvries had: een paar pizza's Hawai. Ik wist dat ze rond etenstijd nog voor ons huis bezig zouden zijn en gisteren aten ze ook al bij mij voor het huis in hun bus. Ik hield het een beetje in de gaten, wilde ze ook niet van hun werk afhouden, maar toen het lunchtijd was en ze even stopten met werken, waren de pizza's klaar en liepen Elise en Rebecca met een bord vol warme pizzapunten naar buiten. De mannen vonden dat erg leuk en een paar mannen namen een stuk pizza. Toch waren er ook een aantal die lieten merken dat ze het aardig vonden, maar toch wilden ze niet. De aanvoerder van de groep mannen kon Nederlands en zei tegen Elise dat zij moslim waren en geen varkensvlees mochten eten en op de pizza's zat... ham! Oeps, daar had ik dan weer nooit bij stil gestaan... Laat ik m'n dochters gewoon een stuk onrein voedsel onder hun neus duwen... :)

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Hier is vandaag de aansluiting in de meterkast gemaakt door overigens twee blanke mannen, een bleek Niels te heten, maar dat terzijde. Ik waardeer je daad!! Bij mij kon er net een kop koffie vanaf, eerlijk gezegd. Nu bedenk ik me dat ik er niet eens een koekje bij geserveerd heb. Het was meer een moeten dan een daad van liefde. Maar goed, je kunt ook niks doen denk ik dan maar.
Gr.Frieda

Anoniem zei

Bij mij stonden ze om 8 uur al aan te bellen in de herfstvakantie terwijl ik die nacht geen oog dicht gedaan had....ik kon ze wel weg kijken... en nee geen koffie en zelfs geen pizza aangeboden....

Anoniem zei

Dat was ik Annelies

Anoniem zei

hahahaha, Jij op de exotische toer....zijn ze gewoon Turks en Roemeens! En gewoon in bijvoorbeeld Urecht wonen en voor de Bam werken! En liever thee drinken met heel veel suiker dan Hollandse koffie...
(maarre..ik overwoog ook al kroketjes te bakken hoor..)

grtz Paulien

Menrique zei

Meen je dat nou, Paulien? Hmmm... op hol geslagen fantasie zullen we dan maar zeggen. :)