dinsdag 8 november 2011

Etters

Elise is niet zo'n ondernemend meisje. Ze kiest eerder voor de veiligheid en vertrouwdheid dan dat ze over grenzen gaat. Sinds augustus zit ze op gitaarles bij een andere muziekschool, eentje waar ze zelf makkelijk op de fiets naar toe kan en wat ze dus ook doet. Gisteren ook weer, alleen moest ze nu voor het eerst zelf in het donker naar huis fietsen. Ik dacht nog: weet ze wel hoe ze haar voorlicht aan moet doen, want de laatste keer moest ik ook aardig zoeken voor ik door had hoe die aan moest. Ze heeft voor haar verjaardag in maart van haar vader namelijk een nieuwe fiets gekregen en die stond al die tijd daar, maar laatst hebben we een fietswissel gedaan omdat ze hier nou eenmaal vaker fietst dan daar.
Ik stond aardappels te schillen en ondertussen keek ik door het keukenraam naar buiten of ze er al aankwam. Dat duurde maar en duurde maar... En ja hoor, daar kwam ze uiteindelijk aan, met lichten aan. Dat was dus gelukt. Maar toen ze de deur binnenstapte barstte ze in huilen uit. Wat bleek: bij de rotonde was het druk geweest en ze was gestopt, maar een vrachtwagen stopte ook. Toen wilde ze dus gauw weer opstappen of doorfietsen, dat weet ik ook niet precies, maar in elk geval bleef haar jas, of gitaar die op haar rug zat, achter haar zadel haken waardoor ze met fiets en al viel. Ze krabbelde overeind en wilde weer opstappen. Op dat moment fietsten er een paar puberjongens langs haar en die duwden haar hard lachend in de struiken. Nu lag ze onder haar fiets en ze kwam zo gauw niet overeind. Een man stopte en hielp haar. Met een dikke pijnlijke knie kwam ze dus thuis. Probeer je dat meisje stapje voor stapje uit haar veilige zone te helpen, duwen dat soort etters haar net zo hard weer terug! Bah. Als ik het had gezien dan hadden ze de volle laag gekregen. Aan de andere kant: ze is hier mooi wel alleen doorheen gegaan en ze is op eigen houtje thuis gekomen. Wat dat betreft ging het dus goed, zonder hulp van mama! Ergens was dit dus een levenslesje. In het leven kom je zo nu en dan nou eenmaal etters tegen en in de meeste gevallen is het misschien niet leuk, maar je overleeft het wel. En voor mij was het weer een lesje loslaten...

8 opmerkingen:

Anoniem zei

Bah, wat misselijk hè?! Snap je verontwaardiging en bezorgdheid. En vind het ook helemaal waar dat het voor Elise ook een opsteker kan zijn dat, hoe vervelend ook, ze dit heeft 'overleefd'. Ook een goede ervaring dat er ook niet-etters zijn, die haar helpen.
Groot worden is niet altijd leuk en makkelijk. Loslaten ook niet.
Pluim voor je dat je dit voorval ook in dat kader kunt zien.

Dinie

Margreet zei

Tjonge, wat gemeen. Des te meer omdat je weet wat een lieve meid Elise is. Ik hoop maar dat ze zich niet teveel uit het veld laat slaan hierdoor. Want ze is inderdaad maar wel mooi zelf thuisgekomen!

Margreet zei

Tjonge, wat gemeen. Des te meer omdat je weet wat een lieve meid Elise is. Ik hoop maar dat ze zich niet teveel uit het veld laat slaan hierdoor. Want ze is inderdaad maar wel mooi zelf thuisgekomen!

Margreet zei

En hoe die reactie er nou twee keer opgekomen is, snap ik niet...

Linda zei

Angst voor dergelijke etters heeft mijn jeugd behoorlijk getekend helaas. Blijf er wel met Elise over praten en neem haar angst (als ze die heeft) serieus, dat scheelt al een stuk in haar zelfvertrouwen waarschijnlijk!
Succes ermee!

Anoniem zei

Heb je via omwegen weer eens gevonden! Hoe staat het met je oude weblog, wanneer komt die weer in de lucht. Sterkte met je bedrijfje!

Anoniem zei

oh die gitaar... Simone zelfde voorval... ook haar gitaar bleef hangen oid. Viel ook bijna, in ieder geval was zij er ook naar van en verdrietig...
er zijn dus meer meiden die deze week verdrietig thuiskwamen!

Kus Lies

Menrique zei

@Anoniem: met mijn oude weblog komt het vast op een dag wel weer goed, maar het duurt wel een beetje te lang. Vandaar deze overstap....